Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
Rezerwacja pierwszej wizyty Gdynia
Rezerwacja pierwszej wizyty Gdynia
Rezerwacja pierwszej wizyty Gdynia
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Gdynia, ul. Wielkopolska 34a
Dietetyk: mgr Emilia Hallmann
Gdynia, ul. Wielkopolska 34a
Dietetyk: mgr Paulina Kreft-Bubka
Gdynia, ul. Wielkopolska 34a
Dietetyk: mgr Natalia Karpiczenko
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

tel. 781 344 445

tel. 733 215 215

tel. 733 215 215

mgr Emilia Hallmann
mgr Emilia Hallmann
mgr Paulina Kreft-Bubka
mgr Paulina Kreft-Bubka
mgr Natalia Karpiczenko
mgr Natalia Karpiczenko
Ukryj kalendarz
30 List

Wartości odżywcze orzechów

Sezon na orzechy trwa! Chociaż są dostępne cały rok, ich spożycie wzrasta szczególnie w okresie jesiennym i zimowym.

Orzechy są jedną z najzdrowszych przekąsek. Używamy ich do ciast i deserów, a także jako samodzielny surowiec i tak najlepiej jest je zjadać- surowe, bez żadnej obróbki termicznej, która utlenia dobroczynne kwasy tłuszczowe, dostarczając do organizmu zaawansowane produkty glikacji, czyli AGE (advanced glycation end products). Przyczyniają się one do stwardnienia tętnic, a w konsekwencji do miażdżycy, uszkodzenia połączeń nerwowych (co może skutkować demencją) oraz chrząstek stawowych.

Istnieje wiele gatunków orzechów. Najbardziej znane w Polsce są orzechy włoskie, laskowe, arachidowe (ziemne), pistacje i migdały. Coraz większą popularność zdobywają też orzechy brazylijskie, makadamia, nerkowce czy pekan. Każdy gatunek charakteryzuje się inną zawartością poszczególnych składników odżywczych, więc każdy z nich będzie miał inny wpływ na konkretne choroby. Np. orzechy brazylijskie cechuje duża zawartość selenu, co będzie pomocne w leczeniu chorób tarczycy, migdały natomiast mają najwięcej białka, powinny więc znaleźć się w diecie sportowców i osób na diecie odchudzającej.

Szczególną uwagę należy poświęcić orzechom włoskim, które spośród wszystkich gatunków orzechów zawierają największą ilość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które zaliczane są do NNKT- niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ponadto w orzechach tych występuje optymalny stosunek NNKT z rodziny n-6 (kwas linolowy) do n-3 (kwas α-linolenowy ) i wynosi 5:1. Będzie to miało szczególne znaczenie w prewencji lub leczeniu chorób układu krążenia gdyż kwas α-linolenowy w organizmie:

-bierze udział w metabolizmie lipidów

-obniża poziom trójglicerydów oraz tzw. „złego cholesterolu” (czyli frakcji LDL) we krwi

-hamuje rozwój miażdżycy

Natomiast kwas linolowy wspomaga obniżanie ciśnienia tętniczego krwi oraz proces leczenia nowotworów, otyłości oraz cukrzycy.

Pamiętać należy, że orzechy mają dużą wartość kaloryczną, ze względu na wysoką zawartość tłuszczu. Przy czym są to w głównej mierze wcześniej wspomniane kwasy tłuszczowe jednonienasycone (MUFA) i wielonienasycone (PUFA). Wyjątkiem są orzechy kokosa, które zawierają w większości nasycone kwasy tłuszczowe. Osoby odchudzające się muszą więc jednak kontrolować ilość spożywanych orzechów.

Dodatkowo orzechy zawierają dużą ilość wit. E (tokoferol), która m.in.:

-zapobiega uszkodzeniom oksydacyjnym wit A w jelicie cienkim,

- chroni krwinki czerwone przed hemoliza, a przy tym pomaga w dostarczaniu tlenu do wszystkich komórek organizmu

- pomaga utrzymać prawidłową strukturę błon komórkowych przez zmniejszenie utleniania wielonienasyconych kwasów tłuszczowych

- jej niedobór powoduje wzrost ryzyka pojawienia się procesów zapalnych, chorób infekcyjnych i sercowo-naczyniowych

Wartość odżywczą orzechów zwiększa dodatkowo zawartość potasu, fosforu, cynku, miedzi i magnezu oraz witamin z grupy B. Składniki te wraz z wit. E zapewnią zdrowy wygląd włosów, skóry oraz paznokci.

                Podsumowując, orzechy są niezwykle wartościowym produktem spożywczym i powinny znaleźć się w diecie każdego człowieka (wyjątkiem są osoby mające alergię na orzechy). Są cennym źródłem wielu ważnych składników odżywczych i odgrywają ważną rolę w profilaktyce wielu chorób, szczególnie układu krążenia i układu nerwowego. Szeroki wybór orzechów sprawia, że każdy znajdzie gatunek, który będzie odpowiadał jego preferencjom.

Dobry Dietetyk Gdynia Orłowo

Bibliografia:

1. N. J. Peckenpaugh, Podstawy żywienia i dietoterapia, wyd. Elsevier Wrocłąw 2011 s. 89, 95

2. H. Gertig, J. Przybysławski, Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu, wyd. PZWL, 317-319

3. Z. Zdrojewicz, E. Starostecka, N. Królikowska, P. Kuźnicki, Wpływ składników zawartych w orzechach na organizm człowieka,  Medycyna Rodzinna 3/2015, s. 124-130

4. A. Zielińska, I. Nowak, Tokoferole i tokotrienole jako witamina E. CHEMIK 2014, 68, 7, 585–591

5. Borecka W., Walczak Z., Starzycki M., 2013. Orzech włoski (Juglans regia L.) – naturalne źródło prozdrowotnych składników żywności. Nauka Przyr. Technol. 7, 2, #23

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ