Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
Rezerwacja pierwszej wizyty Gdynia
Rezerwacja pierwszej wizyty Gdynia
Rezerwacja pierwszej wizyty Gdynia
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Gdynia, ul. Wielkopolska 34a
Dietetyk: mgr Emilia Hallmann (Stasiak)
Gdynia, ul. Wielkopolska 34a
Dietetyk: mgr Paulina Kreft-Bubka
Gdynia, ul. Wielkopolska 34a
Dietetyk: mgr Natalia Karpiczenko
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

tel. 781 344 445

tel. 733 215 215

tel. 733 215 215

mgr Emilia Hallmann (Stasiak)
mgr Emilia Hallmann (Stasiak)
mgr Paulina Kreft-Bubka
mgr Paulina Kreft-Bubka
mgr Natalia Karpiczenko
mgr Natalia Karpiczenko
Ukryj kalendarz
27 Paź

Wpływ aktywności fizycznej na organizm człowieka

Dlaczego wciąż apelujemy o wprowadzeniu aktywności fizycznej? Mamy nadzieję, że po tym krótkim artykule nie będziecie mieli wątpliwości i sami założycie wygodne buty i pójdziecie na spacer. :)

Aktywność fizyczna, to nie tylko spalanie kalorii, pot, ból i łzy. Rekreacyjne ćwiczenia mają same pozytywne strony i warto się temu przyjrzeć. 

Aby ludzki organizm mógł sprostać obciążeniom, które pojawiają się w trakcie wysiłku fizycznego, musi on zostać odpowiednio przygotowany do danej aktywności. Jest to niezwykle ważne u osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z aktywnością fizyczną. Intensywność i częstotliwość treningu powinna wzrastać wraz ze stanem zaawansowania osoby ćwiczącej.

Regularny trening fizyczny powoduje zmiany w ciele, które dotyczą wszystkich układów i narządów organizmu. Wśród osób, które długotrwale trenują zauważyć można zmiany dotyczące mięśni szkieletowych, układu kostnego, a nawet i nerwowego. Aktywność ma również wpływ na skład krwi oraz gospodarkę hormonalną. Jednak ze względu na wydolność organizmu mają zmiany w układzie oddechowym oraz kardiotonicznym. (1) Właśnie dzięki tym zmianom możemy stawiać sobie poprzeczkę coraz wyżej.

Dowiedziono również, że regularna, umiarkowana aktywność fizyczna redukuje poziom markerów stanu zapalnego. Następuje obniżenie wytwarzania czynników prozapalnych z komórek naszego ciała. (2) Duże stężenie cytokin prozapalnych (tak właśnie nazywają się czynniki prozapalne) we krwi może powodować uogólniony, przewlekły stan zapalny organizmu. Ciągłe procesy prozapalne o słabym nasileniu mogą prowadzić do insulinooporności, cukrzycy typu 2 oraz mogą zaburzać funkcje ścian naczyń krwionośnych, co w konsekwencji prowadzi do powikłań sercowo - naczyniowych. (3) Możemy śmiało stwierdzić, iż regularna i umiarkowana aktywność fizyczna ogranicza procesy prozapalne w naszym organizmie.

Umiarkowana aktywność fizyczna wywiera również korzystny wpływ na układ sercowo – naczyniowy. (4) Według wytycznych  European Society of Cardiology (2012)  zaleca się, aby zdrowe osoby, bez względu na wiek poświęcały 2,5 – 5 godzin w tygodniu na aktywność fizyczną o co najmniej umiarkowanym natężeniu. (5) Zbiór badań opublikowany w 2011 roku również potwierdza korzystny wpływ wysiłku na układ sercowo - naczyniowy. W pracy naukowej przeanalizowano 33 badania przeprowadzone od 1995 roku. Wykazano, że przy utrzymaniu aktywności fizycznej na poziomie 150 minut w ciągu tygodnia ryzyko choroby wieńcowej zmniejsza się o 14%, zaś 2-krotnie dłuższa aktywność zmniejsza ryzyko o 20%. Co jest ciekawe - jeszcze większe poświęcenie czasu na rekreacyjny wysiłek nie owocuje już znaczącym obniżeniem ryzyka choroby. (6) Zatem w aktywności fizycznej również należy zachować umiar. 

 

A Wy jakie macie sposoby na utrzymanie swojej kondycji? ;)

 

Piśmiennictwo:

1. Wrzosek K., Mamcarz A., Braksator W. Wybrane problemy kardiologii sportowej. Choroby serca i naczyń. 2005, 4, str. 179–186.

2. Grochowska E, Jarzyna R. Aktywność fizyczna w profilaktyce i leczeniu chorób cywilizacyjnych - kluczowa rola kinazy białkowej aktywowanej przez AMP (AMPK). Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej. 2014, 68, str. 1114-1128.

3. Kajitani N., Shikata K., Nakamura A., Nakatou T., Hiramatsu M. Microinflammation is a common risk factor for progression of nephropathy and atherosclerosis in Japanese type 2 diabetes mellitus. Diabetes research and clinical pratcice. 2010, 88(2), str. 171–176.

4. Möhlenkamp S., Schmermund A., Kröger K. i wsp. Coronary atherosclerosis and cardiovascular risk in masters male marathon runners. Rationale and design of the “marathon study". 2006, 31, str. 575–585.

5. European Heart Network and European Society of. European Cardiovascular Disease Statistics, 2012, 75, str. 77-78.

6. Sattelmair J., Pertman J., Ding E. i wsp. Dose response between physical activity and risc for coronary heart disease. Circulation. 2011, 124, str. 789-795.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ